Toksyczna nekroliza naskórka – sprawdź, jakie są jej pierwsze oznaki


Toksyczna nekroliza naskórka – sprawdź, jakie są jej pierwsze oznaki

Toksyczna nekroliza naskórka (inaczej: zespół Lyella) jest chorobą rozwijającą się w następstwie stosowania niektórych leków.

Toksyczna nekroliza naskórka objawia się między innymi:
rumieniem wielopostaciowym
dużymi pęcherzami
martwicą naskórka
W grupie ryzyka znajdują się między innymi osoby zażywające leki przeciwpadaczkowe, niektóre antybiotyki oraz niesteroidowe leki przeciwzapalne. Czynnikiem wyzwalającym mogą być także grzyby, bakterie i wirusy.

Początkowo, w przebiegu choroby występują pęcherze w różnych rozmiarach. Pęcherze są wypełnione płynem. Ostatecznie dochodzi do ich pękania, oddzielenia naskórka od tkanek oraz odpadnięcia go.

Toksyczna nekroliza naskórka może obejmować około 90 – 95% naskórka poza owłosionych części ciała. Pierwsze symptomy mogą pojawić się po upływie dopiero ok. 6 tygodni od rozpoczęcia kuracji.