Tkanka tłuszczowa – jej niski poziom to zagrożenie


Tkanka tłuszczowa – jej niski poziom to zagrożenie

Tak bardzo skupiamy się na utrzymaniu szczupłej sylwetki, że zapominamy o tym, jak istotne jest utrzymanie prawidłowego poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie. Jako jedna z tkanek organizmu odgrywa ona dużą rolę.

Normy zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie są nieco inne dla kobiet i dla mężczyzn. Przeciętnie, kobieta potrzebuje o ok. 5 – 8% więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyzna. Istotny jest także wiek. U kobiet w wieku od 20 do 29 lat optymalny poziom tkanki tłuszczowej mieści się w przedziale od 20 do 28%. Co dekadę, granice tego przedziału przesuwają się o jeden punkt procentowy, aby zatrzymać się na poziomie 24 – 32% dla wieku powyżej 60 lat.

Niebezpiecznie niski poziom tłuszczu

W przypadku tkanki tłuszczowej, niebezpieczny jest zarówno zbyt wysoki, jak i zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej. Obniżenie poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie kobiety poniżej optymalnego poziomu prowadzi do zaburzeń hormonalnych, w tym także do zaniku menstruacji oraz zmniejszenia poziomu estrogenu w organizmie. Prowadzi to z kolei do większego zagrożenia złamaniami kości.

Jak zmierzyć poziom tłuszczu w organizmie?

Popularną metodą mierzenia poziomu tkanki tłuszczowej jest skorzystanie z internetowego kalkulatora poziomu tkanki tłuszczowej. Polega on na tym, że po podaniu wieku, wzrostu, obwodu pasa, obwodu szyi i bioder kalkulator podaje szacunkowy poziom tkanki tłuszczowej. Problem polega na tym, że w przypadku wykonania pomiaru w czasie wzdęć lub po obfitym posiłku pomiar obwodu pasa może być błędny. Poza tym, kalkulator nie uwzględnia masy mięśniowej. Dlatego może być nieprecyzyjny.

Druga metoda to pomiar wagą z funkcją analizy składu ciała. Analiza polega na mierzeniu oporu przepływu impulsu elektromagnetycznego. Dla tkanki tłuszczowej jest on inny, podobnie jak dla wody i mięśni. Podobnie jak w przypadku powyższym najlepiej wykonać pomiar na czczo. Zmienna ilość nawodnienia, posiłek w żołądku oraz zawartość pęcherza i jelit mogą negatywnie wpłynąć na prawidłowość i dokładność pomiaru. Im bardziej zaawansowane (i droższe) urządzenie, tym lepiej.

Najbardziej dokładną metodą umożliwiającą zmierzenie poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie jest naświetlanie promieniami X. Metoda znana także jako pomiar DEXA umożliwia poznanie mineralizacji (gęstości) kości. Poziom tkanki tłuszczowej jest precyzyjny do około 2%.