Tabata – spala tłuszcz po zakończeniu treningu


Tabata – spala tłuszcz po zakończeniu treningu

Tabata jest rodzajem treningu spalającego tkankę tłuszczową. Początkowo większość osób podchodzi to tego sceptycznie – czy można spalić tkankę tłuszczową ćwicząc tylko kilkanaście minut dziennie? Można, dzięki interwałom.

Tabata nie jest wynalazkiem XXI wieku – trening został opracowany w 1996 r. przez Japończyka dr Izumi Tabatę, stąd nazwa. Trening opiera się na założeniu, że osoba ćwicząca przez 20 sekund ćwiczy bardzo intensywnie, a następnie przez 10 sekund odpoczywa. Cały trening trwa zaledwie 4 minuty.

Skuteczność tabaty jest związana z zaletami interwału wysiłkowego i jego wpływem na organizm – metabolizm, tkankę tłuszczową. Celem interwału tabaty jest maksymalny wysiłek, na jaki stać organizm. Wysiłek umiarkowany (aeroby) angażują przemiany beztlenowe w niedostateczny sposób, a jedynie tlenowy metabolizm. Jeżeli interwały będą zbyt krótkie, efekty nie zostaną osiągnięte.

Ćwiczenie powinno angażować jak najwięcej partii mięśni. Dlatego często wybierane jest bieganie – w czasie 20 sekund osoba ćwicząca wykonuje sprint, a przez kolejne 10 sekund – trucht, i tak 8 razy.

Tabata wpływa na dwa systemy energetyczne pozyskiwania energii, a mianowicie na system tlenowy i beztlenowy, co prowadzi do powstania dużego długu tlenowego. Musi on być spłacany po czasie treningu, co prowadzi do zwiększenia intensywności przemian tlenowych i wykorzystania tłuszczu jako źródła energii. W czasie treningu nie jest spalany tłuszcz – organizm czerpie energię z glikogenu mięśniowego. Tkanka tłuszczowa jest spalana po treningu, nawet przez kilkanaście godzin po jego zakończeniu.

Przed przystąpieniem do treningu należy wykonać rozgrzewkę. Tabata jest bardzo intensywnym treningiem. Dlatego jeżeli chcesz uniknąć kontuzji, wykonaj prawidłową rozgrzewkę zanim rozpoczniesz trening interwałowy.