Seler naciowy i jego właściwości: na serce i lepszą odporność


Seler naciowy i jego właściwości: na serce i lepszą odporność

Seler naciowy jest warzywem przydatnym nie tylko w czasie odchudzania. Niskokaloryczne warzywo wspiera proces spalania tkanki tłuszczowej i poprawia perystaltykę jelit, a przy tym zapobiega zaparciom. Poza korzystnym wpływem na układ trawienny, seler naciowy ma zbawienny wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

Związki organiczne zawarte w łodydze selera w układzie trawiennym łączą się z cząsteczkami cholesterolu zapobiegając wchłanianiu go do krwiobiegu. Z uwagi na wysoką zawartość potasu, seler naciowy skutecznie zmniejsza ryzyko pojawienia się nadciśnienia. Seler naciowy jest również bogaty w magnez, potas i wapń oraz flawonoidy o działaniu przeciwzapalnym.

W jednej porcji surowego selera naciowego odpowiadającej 110 g znajduje się zaledwie 18 kalorii. Każda porcja zawiera 1,8 g błonnika oraz 494 IU witaminy A. Seler naciowy jest też źródłem witaminy C (ok. 3,4 mg w porcji).

Ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów seler naciowy działa przeciwnowotworowo. Warto wykorzystać go także w profilaktyce stanów zapalnych. Flawonoidy to nie tylko przeciwutleniacze, ale również związki o naturalnych właściwościach przeciwzapalnych.

Seler naciowy bogaty w witaminę A i C korzystnie wpływa na układ odpornościowy wzmacniając go i chroniąc przed bakteriami. Witamina C, błonnik i inne organiczne związki zawarte w selerze korzystnie wpływają na zdrowie naczyń wieńcowych. Właściwości przeciwzapalne i zdolność do obniżania poziomu złego cholesterolu powodują, że seler naciowy pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby serca i układu krążenia.

Potas i sód zawarte w selerze naciowym odpowiadają za utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia w organizmie. Potas działa przeciwobrzękowo – spożywanie selera naciowego pomaga zatem w pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu i poczuć się lekko.