Kosmeceutyk – czym się charakteryzuje i co odróżnia go od kosmetyku?


Kosmeceutyk – czym się charakteryzuje i co odróżnia go od kosmetyku?

Pojęcie kosmeceutyku można umieścić gdzieś pomiędzy lekiem a kosmetykiem. Produkty tego typu łączą w sobie cechy produktów leczniczych oraz kosmetycznych, a pojęcie to zostało wprowadzone przez prof. Alberta M. Kligmana, specjalisty w zakresie dermatologii.

W ciągu ostatnich 20 lat rynek kosmeceutyków dynamicznie się rozwinął, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Podkreślenia wymaga, że kosmeceutyk nie jest pojęciem prawnym. Polskie prawo wprowadza podział na leki i kosmetyki.

Producenci kosmeceutyków wskazują na to, że są to kosmetyki, które zawierają surowce kojarzące się z farmacją i mogą zawierać więcej substancji czynnych odpowiadających za efekty działania produktów, na przykład do pielęgnacji twarzy.

Jednakże nie ulega wątpliwościom, że kosmeceutyki są klasyfikowane pod względem prawnym do kosmetyków, a zatem obowiązują ich te same standardy, co inne kosmetyki, a nie standardy farmaceutyczne.

Cechą odróżniającą kosmeceutyki od kosmetyków na poziomie rynkowym jest nie tylko sposób ich marketingu i procesu tworzenia marki, czy też nieco inny skład chemiczny produktu, ale również zakres zastosowania.

Kosmeceutyki zwykle są przeznaczone dla konkretnego rodzaju cery. Tytułem przykładu można wskazać na kremy do skóry alergicznej, preparaty do cer naczyniowych, preparaty przeciwtrądzikowe i tak dalej.

Kolejną cechą odróżniającą kosmeceutyki od kosmetyków, na poziomie rynkowym, to możliwość ich zakupów wyłącznie w aptekach, podczas gdy kosmetyki są dostępne w drogeriach, perfumeriach i innych sklepach.

Przeciętny kosmeceutyk jest bardziej skuteczny niż przeciętny kosmetyk. To uproszczone stwierdzenie wynika z faktu, że producenci kosmeceutyków często wychodzą ponad standardy branży kosmetycznej, przeprowadzając dodatkowe badania, w tym badania kliniczne.

Ponadto, tego typu produkty często zawierają substancje wykorzystywane w produkcji leków, które jednocześnie są dozwolone w produkcji kosmetyków, ale w większych stężeniach niż w drogeryjnych kosmetykach. Wpływa to zarówno na skuteczność, jak i na cenę produktu.