Jeżyny dla zdrowej skóry – i nie tylko!


Jeżyny dla zdrowej skóry – i nie tylko!

Ciemny kolor jeżyn kryje w sobie coś więcej niż słodko – kwaśny smak. Głęboki granat wpadający w czerń to zasługa silnie działających antyoksydantów, które pozbywają się wolnych rodników odpowiadających w organizmie ludzkim m.in. za zmarszczki, uszkodzenia i nowotwory.

Jeżyny należą do podstawowych owoców, które wchodzą w skład diety antynowotworowej. Sezon na te owoce trwa przeważnie od sierpnia do połowy września, więc stosunkowo krótko. Jeżyny są bogate w błonnik ograniczający wchłanianie niezdrowych tłuszczów i przyspieszający przemianę materii. Warto wprowadzić je do diety wspierającej zdrowie skóry oraz diety odchudzającej.

Z jeżyn są przygotowywane rozmaite przetwory, które w okresie jesienno – zimowym mogą być wykorzystywane wspomagająco w leczeniu przeziębienia oraz profilaktycznie, w celu wzmocnienia odporności.

Wysoka zawartość silnych antyoksydantów stawia jeżyny na piedestale wśród owoców, pod względem profilaktyki przeciw skutkom starzenia się skóry i przeciw nowotworom. Jeżyny zawierają antocyjany, kwas elagowy i kwasy fenolowe. Według naukowców szczególnie istotnym składnikiem jeżyn jest antocyjan zwany cyanidinem-3-glukozydem, który w ich ocenie w dużym stopniu pomaga chronić skórę przed nowotworem.

Jeżyny zostały umieszczone na liście ORAC – Oxygen Radical Absorbance Capacity – jest to lista produktów, które w dużym stopniu chronią organizm przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Jeżyny zawierają wiele witamin i minerałów, choć są bogate najbardziej w witaminę C (21 mg/100 g), oraz w potas (162 mg/100 g), magnez (20 mg/100 g), fosfor (22 mg/100 g) i wapń (29 mg/100 g).