Jagody Goji – bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały


Jagody Goji – bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały

Owoce kolcowoju chińskiego znane pod komercyjną nazwą jagód Goji, są spokrewnione z pomidorami, papryką i tytoniem (wszystkie te rośliny należą do rodziny psiankowatych). Jagody Goji są uznawane za owoce kryjące sekret długowieczności.

W Polsce są nadal dostępne głównie owoce suszone, których wartość odżywcza jest nieco niższa niż świeżych owoców. Jagody Goji w suszonej wersji zawierają ok. 350 kcal na 100 g, zatem należy spożywać je w ograniczonych ilościach. W skład owoców wchodzą witaminy A, witaminy B1, B2 i B6, witamina C i witamina E.

Jagody Goji zawierają również szereg minerałów – cynk, fosfor, magnez, miedź, selen, potas, sód, żelazo i wapń. Niektóre witaminy i minerały oraz substancje pochodzenia roślinnego (zeaksantyna, likopen, luteina) mają właściwości przeciwutleniające. Jednakże, łączny indeks zdolności absorpcji wolnych rodników jest w przypadku jagód Goji niewiele wyższy od czarnych jagód.

Cechą wyróżniającą jagody Goji na tle innych owoców jest wysoka zawartość aminokwasów oraz kwasu linolowego i alfa-linolowego należących do grupy kwasów tłuszczowych nienasyconych.