Intermittent Fasting – jedna z topowych metod odchudzających w 2018 r.


Intermittent Fasting – jedna z topowych metod odchudzających w 2018 r.

Wiele trendów dietetycznych przybywa do Europy ze Stanów Zjednoczonych. Tak też stało się w przypadku Intermittent Fasting – sposobu odchudzania polegającego na spożywaniu posiłków w okresie 6 – 10 godzin aktywności, a zatem w ciągu dnia.

Okres ten nosi nazwę okna żywieniowego. Pomiędzy kolejnymi oknami żywieniowymi odbywa się okresowy post, albo jak kto woli – głodówka. Podstawowym założeniem Intermittent Fasting jest rozłożenie w czasie posiłków w taki sposób, żeby od ostatniego posiłku do pierwszego posiłku w kolejnym dniu minęło około 14 – 18 godzin postu. Dodatkowym zaleceniem jest przeprowadzenie treningu na czczo i spożyciu posiłku zaraz po zakończeniu aktywności fizycznej.

Najczęściej osoby stosujące dietę IF spożywają późne śniadanie i obiadokolację, ewentualnie niewielki lunch między nimi. Okno żywieniowe trwa zatem od 8 do 18 – albo od 12 do 20. Każdy powinien ustalić takie okno żywieniowe, które odpowiada jego nawykom żywieniowym i trybowi życia.

Energia dostarczona w jednym posiłku jest wykorzystywana przez organizm przez kolejnych kilka godzin. Wówczas zostaje spalana glukoza we krwi, albo glikogen w mięśniach i wątrobie. Po kilkunastogodzinnym poście, organizm szybciej zacznie wykorzystywać tkankę tłuszczową jako źródło energii, zwłaszcza podczas porannego treningu.

Kilkunastogodzinny post może korzystnie wpłynąć na metabolizm, ponieważ w tym czasie organizm może skuteczniej wyeliminować produkty uboczne przemiany materii oraz toksyny, a układ pokarmowy nie jest bardzo obciążony. Efekt może być lepszy niż długotrwałe ograniczenie kaloryczności posiłków.

Dodaj komentarz