Fasola limeńska – wartość odżywcza i kulinarne zastosowanie


Fasola limeńska – wartość odżywcza i kulinarne zastosowanie

Fasola limeńska znana również jako fasola półksiężycowata jest bogatym źródłem witamin. W nasionach fasoli półksiężycowatej znajdują się m.in. witaminy E i K, witamina B6, kwas foliowy, tiamina, ryboflawina, niacyna i kwas pantotenowy.

Skład energetyczny fasoli limeńskiej obejmuje zaledwie 2% tłuszczu, 25% białka oraz 73% węglowodanów. Ziarna fasoli półksiężycowatej zawierają również dużo potasu, fosfor, magnez, wapń i żelazo oraz cynk.

Fasola limeńska jest stosunkowo niskokaloryczna. W garści ziaren fasoli limeńskiej znajduje się 237 kcal. Podobnie jak inne nasiona roślin strączkowych zawierają one dużo błonnika. W garści ziaren fasoli limeńskiej znajduje się około 13,3 g błonnika. Fasola limeńska jest produktem bezglutenowym – może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię i wrażliwe na gluten.

Ugotowane ziarna fasoli półksiężycowatej charakteryzują się delikatnym smakiem i gładką konsystencją. Doskonale sprawdzają się jako baza pas i dipów. Fasola limeńska sprawdza się również jako składnik zup i sałatek oraz dań warzywnych i mięsno – warzywnych, np. fasolki po bretońsku. Z fasoli limeńskiej można przygotować również wegetariańskie kotlety oraz pikantną fasolą po meksykańsku.