Dieta dla serca – zadbaj o serce i schudnij


Dieta dla serca – zadbaj o serce i schudnij

Dieta dla serca została stworzona z myślą o osobach, które miały problemy z układem krążenia lub cierpiały na choroby serca, a także o pacjentach, którzy są narażeni na choroby serca ze względu na wysoki poziom trójglicerydów lub cholesterolu LDL we krwi.

Do podstawowych założeń diety dla serca należy unikanie niezdrowych tłuszczów i spożywanie umiarkowanej ilości zdrowych tłuszczów. Do pierwszej grupy należą tłuszcze trans znajdujące się w produktach przetworzonych oraz tłuszcze nasycone. Do drugiej grupy należą natomiast wielonienasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Zdrowe i niezdrowe tłuszcze

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są zawarte w rybach, nasionach i orzechach oraz w zielonych warzywach liściastych. Natomiast źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych są produkty mleczne, awokado, oliwki i również orzechy.

Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się nie tylko w produktach przetworzonych i daniach typu fast food, ale również w takich produktach, jak olej kokosowy, masło, sery i śmietana.

Rola błonnika

Drugim ważnym założeniem diety dla serca jest spożywanie produktów bogatych w błonnik, który pomaga zredukować poziom cholesterolu LDL w organizmie i zwiększyć poziom cholesterolu HDL. Włókno pokarmowe poprawia również trawienie, oczyszcza jelita i zapobiega zaparciom. Do produktów bogatych w błonnik należą świeże owoce i warzywa, takie jak kapusta, brokuły, kalafior i marchewka, nasiona roślin strączkowych, pełne ziarno, orzechy i nasiona

Inne zasady na diecie dla serca

Będąc na diecie kardiologicznej należy unikać soli i rafinowanego cukru oraz spożywać dużo świeżych warzyw i owoców, ograniczyć spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego i zastąpić je rybami. Warto także zredukować do niezbędnego minimum spożycie produktów bogatych w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Do elementarnych zasad diety kardiologicznej należą również ograniczenie spożycia kofeiny, unikanie produktów zawierających tłuszcze trans, a przy tym zwiększyć spożycie produktów zawierających stenole roślinne, które zwiększają poziom cholesterolu HDL i zmniejszają poziom cholesterolu LDL.

Należy podkreślić, że dietę kardiologiczną warto stosować nie tylko z myślą o szczupłej sylwetce i zdrowym sercu. Prezentowany powyżej sposób odżywiania pomaga zachować zdrowie na dłużej, nie tylko zdrowie układu krążenia.