Cytrulina – bardzo cenny aminokwas


Cytrulina – bardzo cenny aminokwas

Cytrulina jest aminokwasem różniącym się jednak od innych związków z tej grupy. Sportowcy wykorzystują działanie cytruliny stosując zawierające nią suplementy.
Naturalnym źródłem cytruliny są arbuzy – zawierają do 300 mg tego aminokwasu w 100 g owoców. Aminokwas cytrulina nie buduje białek. Funkcja cytruliny w ciele polega na sprawnym przebiegu cyklu mocznikowego co prowadzi do neutralizowania amoniaku. Prowadzi to do mniejszej intensywności opóźnionych bólów mięśniowych występujących po intensywnym, beztlenowym wysiłku (tzw. zakwasów).
Poza tym, sportowcy wykorzystują aktywną formę tego aminokwasu – l-cytrulinę – wspierającą proces syntezy argininy. Wzrost poziomu argininy w organizmie prowadzi do zwiększenia poziomu tlenku azotu.
Tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne i pozwala na lepsze ukrwienie pracującego mięśnia. Cytrulina charakteryzuje się również działaniem antykatabolicznym, co prowadzi do chroni tkankę mięśniową przed rozpadem. Ze względu na te właściwości cytrulina jest stosowana w celu ochrony tkanki mięśniowej jako uzupełnienie suplementacji l-glutaminy, BCAA i HMB. W świetle aktualnej wiedzy, stosowanie 6 g cytruliny na dobę, skutecznie wspiera wytrzymałość mięśniową i poprawia pracę tkanki mięśniowej podczas treningu.