Chrzan – jakie ma właściwości?


Chrzan – jakie ma właściwości?

Chrzan jest rośliną o wielu właściwościach, której spożycie zapewnia szereg korzyści zdrowotnych, włącznie z możliwością zmniejszenia nadmiernej masy ciała, obniżenia ciśnienia krwi oraz budowy silnych kości i poprawy odporności.

Chrzan posiada również właściwości antynowotworowe. Warto wykorzystać go w profilaktyce chorób nowotworowych. Do podstawowych korzyści płynących z wprowadzenia chrzanu do codziennej diety należy również wspieranie procesów trawiennych. Korzeń tej rośliny posiada ponadto właściwości moczopędne. Chrzan jest krewnym brokułów, gorczycy, wasabi i kapusty. Jego biały korzeń posiada charakterystyczny ostry smak i zapach.

Roślina wywodzi się z południowej Europy i zachodniej części Azji. Korzyści prozdrowotne wynikłe ze spożywania chrzanu są znane od wieków, przynajmniej w pewnym zakresie. Choć w języku angielskim chrzan oznacza „horseradish”, co w dosłownym tłumaczeniu na język polski brzmiałoby mniej więcej „koński korzeń”, roślina ta jest dla koni trująca.

Właściwości prozdrowotne chrzanu wynikają głównie z zawartości szeregu składników odżywczych, w tym minerałów i witamin. Chrzan jest również bardzo bogaty w błonnik. Korzeń tej rośliny zawiera ponadto potas, wapń, magnez, cynk i mangan, a także enzymy i olejki eteryczne.

W okresie jesienno – zimowym warto wykorzystać tę roślinę w profilaktyce przeziębień. Chrzan zawiera szereg związków roślinnych, w tym isotiocyjaniany i sinigrinę, które działają stymulująco i wzmacniająco na układ odpornościowy, w tym zwłaszcza na produkcję białych krwinek, które odpowiadają za walkę ze szkodliwymi drobnoustrojami. Witamina C zawarta w tej ostrej przyprawie również korzystnie wpływa na odporność. Isotiocyjanian allilu wykazuje udowodnione naukowo działanie antybakteryjne. Warto zatem dodawać chrzan do potraw zwłaszcza mięsnych. Można także przygotować na jego bazie dip do warzyw.