10 zdrowszych zamienników soli


10 zdrowszych zamienników soli

Sól jako niezbędny wzmacniacz smaku możemy znaleźć nie tylko w solniczkach, ale również w postaci ukrytej, w wielu produktach i potrawach. Dlatego bardzo łatwo przekroczyć bezpieczny poziom jej dziennego spożycia.

W trosce o własne zdrowie wypróbuj poniższe propozycje zamienników soli, które pozwolą zmniejszyć spożycie chlorku sodu, a jednocześnie dodadzą niepowtarzalny smak potrawom.

  1. Gomasio

Gomasio jest japońską przyprawą przygotowaną na bazie soli morskiej, prażonego sezamu i wodorostów nori. Prażony sezam stanowi około 91 – 95% całkowitej receptury. Można używać jej jako przyprawy do sałatek, surowych warzyw, mięs i kanapek zamiast soli.

  1. Mieszanka przypraw z Ile de Ré

Przy zachodnim wybrzeżu Francji w pobliżu La Rochelle leży wyspa Ile de Ré, która słynie z przyprawy zwanej „Le Sel Fou”, co w dosłownym znaczeniu brzmi „Szalona Sól”. To mieszanka soli, czerwonej papryki i zielonej papryki, a także kolendry. Można dodać do niej tymianek, rozmaryn, a nawet chili. To tylko jeden z wielu przykładów mieszanek przyprawowych, które zawierają nieznaczną ilość soli, a jednocześnie doskonale podkreślają smak potraw.

  1. Sól selerowa

Sól selerowa jest uwielbiana przez miłośników soku pomidorowego i „Krwawej Mary”. Ten produkt to mieszanka soli oraz suszonych i zmiażdżonych nasion selera w stosunku 90:10. Sól selerowa w odróżnieniu od tradycyjnej soli kuchennej charakteryzuje się bardziej wyrazistym smakiem, dlatego można uzyskać wyborny smak przy mniejszym użyciu soli.

  1. Ocet malinowy (lub z mango)

W przeciwieństwie do octu z owocowej pulpy lub aromatyzowanego, niektóre octy powstają bezpośrednio w wyniku fermentacji soków owocowych. Tytułem przykładu można wskazać na ocet malinowy, mango, pigwowy lub cytrynowy.

Tego typu octy są doskonałym zamiennikiem klasycznych octów oraz soli i pieprzu. Wystarczy odrobina, aby nadać daniu delikatny, owocowy akcent. Można wykorzystać je także do przyrządzania deserów.

  1. Wodorosty Nori

Nori są czerwonymi wodorostami znanymi dobrze w suszonej wersji, jako składnik słynnego maki. Są one dostępne w arkuszach, płatkach oraz w świeżej formie. Dobrze komponują się one z wieloma potrawami. Można wykorzystać płatki nori jako przyprawę do dań rybnych, zamiast klasycznej soli.

  1. Kostka rosołowa

Na pierwszy rzut oka kostka rosołowa również może być uznana za niezbyt zdrową, jednak jeżeli zamiast soli dodamy do zupy wyłącznie kostkę rosołową, dodatkowa porcja chlorku sodu nie będzie potrzebna. Kostka rosołowa została opatentowana w 1907 r. przez Kub Or de Maggi. Poza tym, kostka bulionowa jest „koncentratem” smaku, dlatego co do zasady używa się jej oszczędnie.

  1. Ocet balsamiczny

Ocet balsamiczny produkowany w Modenie, w północnych Włoszech jest wytwarzany z gotowanego moszczu winnego, który dojrzewa w beczkach przez minimum 12 lat. Charakteryzuje się on słodkim, pikantnym smakiem oraz można dodawać go do wielu potraw. Można także dodawać go jako dressing po wymieszaniu z oliwą z oliwek.

  1. Sos sojowy

Sos sojowy został po raz pierwszy wyprodukowany w Chinach około 2500 lat temu w procesie fermentacji ziaren soi i pszenicy oraz soli i wody. Produkt jest dostępny w wersji o obniżonej zawartości soli, aromatyzowanej wersji yuzu oraz w wariancie słodkim i pikantnym. Stosowany w niewielkich ilościach doprowadzi do zmniejszenia spożycia soli kuchennej, bez utraty smaku potraw.

Można dodawać go do marynat, zup i przyprawiania ryżu, a także do warzyw przyrządzanych w woku. Sos sojowy nie powinien być spożywany w nadmiarze – zawiera sód, dlatego efekty nadmiernego spożycia mogą być podobne do spożycia soli.

  1. Ocet ryżowy

Ocet ryżowy jest produktem uzyskiwanym poprzez fermentację ryżu. Można wyróżnić trzy rodzaje tego produktu – biały, czerwony i czarny, różniące się smakiem (od słodkiego do bardziej pikantnego). Ocet ryżowy znajduje szerokie zastosowanie w kuchni japońskiej i chińskiej. Można zastąpić nim sól w marynatach i sosach.

  1. Inne przyprawy

Wbrew pozorom sól nie jest niezastąpiona. Podobny smak można uzyskać poprzez zastosowanie zupełnie innych przypraw, niezawierających chlorku sodu. Tytułem przykładu można wskazać na kolendrę, kminek, kurkumę, curry, paprykę, natkę pietruszki, rozmaryn, tymianek, bazylię i koperek, cynamon, kardamon, zielony anyż i tym podobne. Urozmaicą one danie i usprawnią procesy trawienne, a jednocześnie nie podniosą ciśnienia w odróżnieniu od soli kuchennej.